//

סטייקהולדר פודס הישראלית הנסחרת בבורסת הנאסד״ק (סימול:STKH) רשמה מספר הישגים משמעותיים במהלך שנת 2023 בהם: הדפסה בטכנולוגיית התלת מימד של דג פילה הראשון מסוגו בעולם, המשך התקדמות בפיתוח הטכנולוגיה לייצור בשר מתורבת וחיזוק הקניין הרוחני לצד השלמת גיוסי הון של כ-12.5 מיליון דולרים התומכים בהמשך הפעילות.

החברה זכתה לעניין רב בארץ ובעולם לאחר ביקור ראש הממשלה מר בנימין נתניהו שהגיע לביקור במעבדות החברה בפארק המדע ברחובות וטעם מהדג שהחברה הדפיסה בתלת מימד.

אריק קאופמן מנכ״ל סטייקהולדר פודס, איך אתה מסכם את שנת  2023 ואיפה אתם עומדים מבחינת בשלות טכנולוגית ומוכנות לתחילת מכירות?

שנת 2023 הייתה שנה שמצד אחד הייתה מאתגרת ומורכבת מבחינת השוק הכללי, לדוגמה היקף ההשקעות בתחום בהשוואה לשנים קודמות והמצב הכולל בשוק. ומצד שני, שנה מלאה בפיתוחים טכנולוגיים, פריצות דרך ודהירה לקראת בשלות ומוכנות טכנולוגית. לאורך השנה, החברה שדרגה משמעותית את הפתרון הטכנולוגי שלה, מדפסת תלת מימד לייצור מוצרי בשר אלטרנטייביים המורכבים מרכיבים צמחיים עם/בלי תאים מתורבתים.

ההבשלה הטכנולוגית באה גם עם הבשלה עסקית. ואכן במהלך השנה, הודענו על חתימת הסכם אסטרטגי עם חברה בבעלות ממשלתית במדינות המפרץ (GCC) בהיקף של מספר מיליוני דולרים. מעבר לחשיבות האסטרטגית של עסקה זו, חתימתה היוותה עבורינו אבן דרך משמעותית בה גוף ממשלתי מוביל ומבוסס היטב, ביצע שורה ארוכה של בדיקות ובחינות ומצא את הטכנולוגיה שלנו כה כדאית, הן בהיבט הפתרון הכולל, יכולת ייצור עצמאית של מוצרי בשר איכותיים עם טקסטורה וטעם המחקים בשר מסורתי והן מבחינה של כדאיות כלכלית.

לצד זאת, החברה הציגה והדגימה את הבשלות של הטכנולוגיה שלה בכנסים ומפגשים רבים לאורך השנה ובמיוחד בתערוכת Future Food Tech בניו יורק, בה הציגה את המכונה לייצור דגים מטכנולוגיית ה-DropJet והציעה מאות מנות לטעימה בכל יום של התערוכה.

מתוך התערוכה Future Food Tech 2023

כיום החברה נמצאת בשלב מוכנות למכירות, וכפי שכבר צוין, כבר פרסמנו עסקה אסטרטגית שנחתמה. החברה מציעה את מכונות הייצור להדפסה תלת מימדית של מוצרי בשר איכותיים עם טקסטורה וטעם המחקים בשר מסורתי. לצד מכונות הייצור, החברה מספקת את ה”דיו”, אותם חומרי גלם המוזנים למדפסת אשר מרכיבים את המוצר המודפס. הדיו למעשה ניתן לפיתוח והתאמה בהתאם למגוון פרמטרים כגון: מודל תלת מימדי, טקסטורה, טעם, ערכים תזונתיים וכדומה. הדיו שאנו מדפיסים מתחלק לדיו שומן ודיו שריר ובכך אנו מאפשרים ייצור של מוצרים מורכבים ומתוחכמים יותר. כמו כן, לכל סוג מוצר מודפס יש דיו ייחודי, כך לדוגמה לסטייק בקר יש דיו שונה מפילה עוף ואף ממוצרי בקר אחרים.

לחברה שתי טכנולוגיית ייצור עיקריות: (1) ייצור בשר לסוגיו (בקר, עוף, חזיר וכד’) אשר נקראת Fusion. טכנולוגיה זו מיטבית ליצירת הסיבים המורכבים שאנו מכירים מבשר ודוגמה לכך הם הסיבים שיש בנתח סטייק. (2) ייצור דגים ופירות ים אשר נקראת DropJet. טכנולוגיה זו מיטבית לייצירת הפלייקיות של טקסטורה של דג ופירות ים.

לכל טכנולוגיה יש שני רמות של מדפסות: (1) מדפסת מסוג Lite המהווה מדפסת פיתוח מוצרים. מדפסת זו אופטימלית לשלבי פיתוח המוצר. מאחר והטכנולוגיה שלנו מאפשרת ייצור של מגוון רחב של סוגי מוצרים וממגוון מינים תוך שליטה דיגיטלית מלאה על המודל התלת מיימדי, הטקסטורה, הטעם, הערכים התזונתיים ופרמטרים נוספים במוצר המודפס, החברות השותפות שלנו יכולות להנות מיכולת מתקדמת לפיתוח מוצר. (2) מודל ייצור מסחרי, אלו קווי ייצור בעלי הספקים מסחריים שיכולים להגיע למאות טונות בחודש. הטכנולוגיה המסחרית היא מודולרית כך שהלקוח יכול לבחור את ההיקף של הייצור המתאים לו. וכמובן להגדיל את ההספקים בהמשך הדרך.

בשלב הראשון, החברה מציעה לשותפים להדפיס מוצרים המורכבים מרכיבים צמחיים בלבד, עד השלב בו תאים מתורבתיים ימכרו במחיר תחרותי שבו יוכלו להשתלב במוצר בהיקף מסחרי ולאפשר רמת מחיר כדאית לצרכן הקצה, הטכנולוגיה שלנו יודעת גם לשלבם בתהליך, וזאת ללא כל שינוי או שדרוג.

גישה זו מאפשרת לנו להציע מודל עסקי מנצח שבו השותף שלנו יוכל להפיק תועלת מהטכנולוגיה החדשנית להדפסת תלת מימד של מוצרי בשר ודגים על בסיס צמחי עם פוטנציאל לשדרג את המוצר בעתיד הקרב לבוא.

אנו רואים התעניינות גוברת של התעשייה בתחום הפודטק לצד המחסום הרגולטורי הנוקשה והחשש הטבעי של הצרכנים במרבית המדינות למוצרים החדשים, איך החברה נערכת לכך?

מבחינת המחסום הרגולטורי – אנחנו פועלים בטריטוריות השונות כדי להביא את המוצרים שלנו למותאמי רגולציה ורק בשבוע שעבר הוצאנו על כך הודעה – לחצו כאן לקריאה.

קיבלנו דו”ח היתכנות מקבוצת Mérieux NutriSciences לגבי הדג הלבן והסטייק, כי חומרי הגלם של המוצרים מותרים לשימוש ומוכרים כבטוחים (GRAS) ולכן יש לראות בהם בטוחים לשימוש באיחוד האמירויות.

כמו כן, הדוח מצא כי מאחר שתהליך ההדפסה התלת מימדית אינו משנה את המבנה או הרכב החומרים בהם נעשה שימוש, לא סביר שהמוצר המתקבל יסווג כמזון חדש (מזון שלא נצרך היסטורית על ידי בני אדם, כגון מזון שפותח על ידי טכנולוגיות חדשניות), אלא צריך להיות כפוף לתהליך אישור קונבנציונלי.

המוצר הצמחי שלנו לא מצריך כל תהליך רגולטורי מורכב או חדשני, ובכך הופך את הצעת הערך שלנו לכדאית יותר. באשר לרגולציה על תאים מתורבתים, פה אכן הרגולציה נוקשה או לא מאוד בהירה בכל הטריטוריות. כאמור אנו רואים את השילוב של התאים שלנו במוצרים רק בשלב בו עלות הייצור תרד לרמה שתהפוך את השילוב לכדאי. אנו מאמינים כי לשילוב זה יהיו יתרונות משמעותיים ורואים את זה גם בעבודה שאנו עושים כיום.

מבחינת קבלת מוצרים חדשים – זה אכן אתגר לחדור לשוק עם מוצרים חדשים וחדשניים. אנו עובדים צמוד עם השותפים שלנו הן בהיבט המיתוג והן בהיבט השיווקי של המוצרים. ואנו מאמינים שמבחן הטעם והמחיר לצד הרכב תזונתי ובריאותי יכריעו את הכף. בסופו של דבר, כשלקוח טועם מוצר, המכיל ערכים תזונתיים איכותיים ובמחיר מתאים, הוא יבחר בעצמו להמשיך ולקנות את המוצרים. התעשייה והשוק מכירים היום היטב את העולם של המוצרים הצמחיים, ומסיבה זו אנו מאמינים שהפתרון שלנו מביא לעולם את הדור הבא של מוצרים צמחיים ובעתיד את הדור הבא של מוצרים שיכילו בשר מתורבת.

הצגתם את דג פילה המתורבת הראשון בעולם שהודפס בתלת-מימד ולאחרונה גם צלופח ושרימפס. תוכל להרחיב על הטכנולוגיה והמדע מאחורי הפיתוח?

טכנולוגיית ההדפסה התלת מימדית המשמשת לדג, לצלופח ולשרימפס הצמחיים היא מתקדמת למדי. זוהי טכנולוגיית ה-DropJet בה אנו מדפיסים מעין טיפות בדיוק מקסימלי, ובונים את המוצר שכבה אחר שכבה. הדפסה של שומן ושריר כחומרים נפרדים, יחד עם תהליכים נוספים שהטמענו בתהליך ההדפסה, מאפשרת שילוב אסטרטגי של חומרים שונים במגוון אופנים שיוצרים את הטקסטורות המורכבות. למעשה הטכנולוגיה הזו מאפשרת יצירת מרקמים מורכבים שקשה או בלתי אפשרי להשיג בשיטות ייצור מזון קונבנציונליות. זה גם פותח אפשרויות לשילוב טעמים שונים, חומרים או מרכיבים בשכבות נפרדות.

מה היתה הסיבה לפתח את הצלופח?

הצלופח הצמחי המודפס בתלת-ממד שלנו, עשוי מחלבונים איכותיים מהצומח, שומן ומרכיבים טבעוניים אחרים ובאמצעות תהליך ההדפסה שלנו אנו מצליחים לייצר צלופח עם המרקם והטעם של צלופח מסורתי, זאת לצד כדאיות כלכלית בייצורו.

הפיתוח של הצלופח והשרימפס מגיעים כדי להמחיש ללקחות שלנו את המגוון הייצורי שהטכנולוגיה של החברה יכולה לייצר. הטכנולוגיה שלנו היא למעשה פלטפורמה לייצור מוצרים, כך שאותה מדפסת יכולה לייצר פילה דג לוקוס, סלמון, צלופח או מוצרים אחרים שאנחנו מתכננים להשיק במהלך השנה.

לצד חיזוק ההצעה הטכנולוגית והעסקית של המדפסת והרחבת מגוון המוצרים המודפסים, ההחלטה לפתח את הצלופח קשורה לאסטרטגיית החברה לחדור לשוק האסייתי.

מעבר לכך, בחרנו לפתח צלופח, מכיוון שהמחיר לצרכן הסופי של הצלופח הוא מאוד גבוה ולייצור המסורתי אתגרים רבים הקשורים לסביבה, למשל אי יכולת גידול בחוות גידול ועוד.

האם יש מוצרים נוספים שאתם עובדים עליהם?

אנחנו עובדים על שרימפס, חזה עוף ומוצרים נוספים שנוכל להציע לחברות אשר ירכשו את המדפסות שלנו.

אחת הטענות שבשר מתורבת לא מגיע למסחור מתקשרות לעלויות גבוהות מאוד, האם בסופו של יום אתה מעריך שמחיר המוצרים יהיו תחרותיים למחירי השוק?

בהחלט, ללא תחרות לצרכן הסופי, אין זכות קיום למוצרים האלו ולכן אנחנו ושאר החברות עובדות ללא הרף על שיפור ויעול עלויות הייצור. אנחנו כל הזמן משפרים את הייצור ומצליחים להוזיל את המוצר ללא פגיעה באיכות ובערכים התזונתיים וברגע שהמוצר יוכל להיות רווחי, אני בטוח שנראה אותו בשוק.

כאמור, ההצעה העסקית שלנו מתמקדת בהדפסת מוצר צמחי בשלב המיידי ושילוב תאים מתורבתים בשלב שזה יגיע לכדאיות כלכלית.

מהם אבני הדרך של סטייקהולדר בשנת 2024?

כחברה ציבורית, אנחנו לא יכולים לשתף את מה שעדיין לא פרסמנו לציבור. אנחנו יכולים לחלוק את ההתמקדות שלנו במסחור הפתרון שאנו מציעים, ושואפים להשיג עסקאות אסטרטגיות נוספות, כפי שהכרזנו לפני כמה חודשים באזור המפרץ.

הצוות שלנו עובד מסביב לשעון כדי לשכלל את הפיתוח של הפתרון המסחרי – קו ייצור מסחרי שיכול להגיע להיקף ייצור של מאות טונות בחודש, ובמקביל פיתוח של מוצרים חדשים כמו הצלופח והשרימפס שהשקנו לאחרונה.

גילוי נאות:

*אין לראות בכתוב המלצה לפעילות בני״ע או תחליף ליעוץ.

*הכותב הינו יועץ החברה בהיבט שוק ההון וקשרי משקיעים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן