//

תיגי סולאר הינה חברת אנרגיה מתחדשת הפועלת כעשור בתחום מערכות חום באנרגיה מתחדשת לשימושים תעשייתיים ומסחריים והונפקה בבורסה המקומית במרץ 2021.

כמחצית משימוש האנרגיה בעולם הינו חום – מחימום מבנים בארצות קרות ועד חום לתהליכים תעשייתיים. גז טבעי ודלקים אחרים משמשים מקור האנרגיה הכמעט בלעדי לחום. אנרגיה מתחדשת עוסקת בעיקר בחשמל – קולטים פוטו-וולטאים, רוח ובטריות כמעט לא היו מעורבים בחום.

לאור הפלישה הרוסית לאוקראינה עלו מחירי מוצרי הנפט והגז באופן חד ביותר והגיעו לעיתים עד פי 10 ממחירם לפני שנה וכדאי להבחין כי גז טבעי משמש בעיקר לצרכי יצירת חום. במקביל מתקיים חשש ממחסור אשר יחד יוצרים סיכון מהותי לפעילותם ואף לקיומם של מפעלים תעשייתיים רבים. חוסר הרצון להיות תלוי בגז בעתיד דוחף ממשלות ורשויות מקומיות להגביל חיבור צרכנים ומפעלים חדשים לגז טבעי וכן לפעול באמצעות רגולציה וסובסידיות להתנתקות מואצת מגז. האלטרנטיבות העיקריות הן שילוב של חישמול של חום, וחום באנרגיה מתחדשת.

בכנס האקלים של האו”ם אשר נערך בשבועיים האחרונים בשארם אל שייח, ניתן היה להתרשם מרצינות הכוונות של חברות תעשייתיות, ביניהן חברות מהגדולות בעולם, כי מדובר במעבר מדיבורים למעשים. חברות המספקות פתרונות של ייצור ואגירה של אנרגיה תרמית באנרגיה מתחדשת יכולות להנות מאד מהגידול הצפוי בתחום  כתוצאה מה-energy transition הזה.

חוסר הרצון להיות תלוי בגז הרוסי או ממקורות אחרים הופך את האתגר, וההזדמנות, לארוכת טווח וכזו שצפויה להתקיים גם אם המלחמה באוקראינה תסתיים. ראש ממשלת בלגיה התריע לאחרונה מ”5 עד 10 חורפים קשים”. שר הכלכלה הגרמני הודיע כי מפעלים בגרמניה נסגרים ולא ידוע אם יוכלו להשתקם. גרמניה הודיעה על תמיכה ממשלתית באנרגיה מתחדשת על סך של כ-200 מיליארד יורו שיושקעו בשנים הקרובות. ממשל ביידן הודיע על תמיכה בגובה של כ-400 מיליארד דולר. פרוייקטים בתחום נהנים מהטבות משמעותיות אשר ללא ספק יסייעו לחברות בשולי הרווח של כל פרויקט.

ישנם פתרונות חלופיים לגז בתחום של חום – קולטי שמש, משאבות חום שמקבלות חשמל באנרגיה מתחדשת, ושימוש מושכל בחום שיורי (אשר כיום חלק ניכר ממנו אינו מנוצל – במפעלים יש קומפרסורים, צ’ילרים שפולטים חום).

התעשייה צורכת כשליש מכלל האנרגיה בעולם. כ-75% מכלל האנרגיה בתעשייה הינה חום שכיום מסופק כמעט בבלעדיות בשריפה של גז טבעי ודלקים פוסיליים. ישנן חברות שמפתחות טכנולוגיות חדשות ופועלות לייצר או לאגור אנרגית חום המתאימות לתעשייה. צריך להבחין כי חום לשימושים תעשייתיים דורש טכנולוגיה מתקדמת ושילוב מערכתי מתקדם. החוכמה היא לדעת לשלב מקורות חום שונים עם אגירה ולהטמיע מערכות בשילוב אופטימלי עם התהליכים התעשייתיים.

לשימוש באנרגיה מתחדשת חשיבות רבה ב-3 היבטים עיקריים: כלכלי – הורדת מחיר האנרגיה בתקופה של עלייה דרמטית במחירי האנרגיה הקונבנציונלית ובתקופה של אינפלציה, סביבתי –  הפחתת פליטות גזי חממה וזיהום אשר נדרש יותר ויותר גם ברגולציה, מדיני/פוליטי – רצון לצמצום התלות ברוסיה , וודאות – בקבלת אנרגיה וצמצום התנודתיות במחירים.

הפתרון של תיגי

תיגי מספקת פתרונות הנדסיים חכמים בתחום ייצור ואגירה של חום לשימושים תעשייתיים ומסחריים, תוך דגש על חיסכון באנרגיה ועל ההוצאות. הפתרונות ההנדסיים של תיגי ייחודיים, סביבתיים ומשלבים פתרון של קולטי שמש בעלי בידוד שקוף מפיתוח החברה, עם פתרונות חום חלופיים כמו משאבות חום ומבערים, אגירה תרמית, אלגוריתמים ובקרה, אינטגרציה מיטבית ושירותים בענן. מערכת בקרה מתקדמת עם שירותים בענן, מייצר אופטימיזציה תפעולית, בזכות ניתוב השימוש במקורות האנרגיה השונים ובאגירתם. הטכנולוגיה של תיגי מוגנת בכ-60 פטנטים שהתקבלו ברחבי העולם. הפתרון מכוון בין היתר למכירת חום\אנרגיה כחלופה למכירת המערכות.

נסענו לראות מקרוב ולהתרשם מהפתרונות אשר החברה מציעה, בתמונות תוכלו לראות את:

  1. קולטי החברה אשר עובדים בנצילות גבוהה מאד גם במזג אויר קר וגם בטמפרטורות גבוהות הנדרשות עבור תעשייה
  2. מרכזי המערכת אשר מאפשרים התקנה קלה ויכולת גידול למספר רב של התקנות בו-זמנית
  3. מערכת אגירת חום בפיתוחה של החברה אשר אוגרת חום ממספר מקורות ומובילה לאופטימיזציה בעזרת שיכוב הטמפרטורות (ניתן לספק טמפרטורות שונות מאותו מאגר)

קצת נתונים על תיגי

תיגי אשר גייסה בשנה שעברה כ-40 מ’ ש”ח על פי שווי של כ- 100 מ’ ₪ לפני הכסף, נסחרת כיום בשווי שוק של כ-22 מ’ ש”ח. בתיגי מעורבים כבעלי מניות משקיעים פרטיים מובילים בהם הזוג יהודית וקובי ריכטר, משפחת רוטלוי, ומשפחת חשין והן מוסדיים מובילים בהם כלל ביטוח ומנורה אשר מחזיקים במניה מאז ההנפקה. המייסדים הם משפחת קליר המגיעה מתעשייה והיי-טק.

בשונה מחלק מחברות האנרגיה המתחדשת, לתיגי יש כבר הכנסות ממכירת מערכות החברה, כלומר יש מוצר עובד מוכח ומוכר. על פי דיווחי החברה לאחר ההנפקה הם בנו צוות ותשתית שיאפשרו גידול משמעותי בעיקר במכירות, הנדסה ופרוייקטים. כך למשל מעובד חברה אחד שמכר ותכנן פרוייקטים, החברה גדלה ל-7 אנשי צוות אשר מתכננים, מוכרים ומנהלים פרוייקטים.

את תחילת השינוי בתוצאות ניתן לראות ברמזים בדוחות הכספיים ובדיווחים אשר החברה הוציאה, אודות צבר הזמנות שנצבר בחברה, וסביר להניח שיוכר בהכנסות כבר בדוחות הכספיים של מחצית שניה של 2022 ו-2023. בדוח הדירקטוריון האחרון נוכל לראות שהחברה זכתה ב-4 פרוייקטים חדשים שטרם דווחו לגביהם פרטים נוספים.

בנוסף התפרסמו 3 דיווחים נוספים ומפורטים:

  1. מערכת תעשייתית גדולה בקליפורניה – המערכת אשר כוללת קולטי שמש בשטח כולל של כ-4,000 מ”ר, זהו חוזה בשווי 4.25 מיליון דולר וההתקנה של המערכת אצל הלקוח אמורה להסתיים בסמוך לסוף 2022. זהו פרוייקט בשיתוף עם חברת סוליד מאוסטריה – שותפות שעשויה להניב פרויקטים נוספים. החברה תספק ללקוח גם אגירה תרמית גדולה. ההסכם הוא במודל של מכירת חום. ההסכם ל-10 שנים עם אופציה ל-10 שנים נוספות.
  2. פרויקט למפעל של שטראוס – חימום מקדים לקיטור במפעל הסלטים, מערכת של כ-700 אלף ש”ח. המערכת תכלול כ-160 מ”ר קולטים, שימוש בחום שיורי ואגירה. הפרויקט זוכה לתמיכת התכנית להפחתת פליטות.
  3. חברה ביטחונית – החברה הודיעה בחודש שעבר כי קיבלה הזמנה להקמת מערכת חימום בבניין חדש של חברה ביטחונית גדולה בדרום הארץ בסכום של כ- 750 אלף ₪. הזמנה זו מתווספת להזמנה שהתקבלה בחודש יוני מאותו קבלן, עבור מערכת חימום בבניין של חברה ביטחונית נוספת בצפון הארץ, על סך כ- 450 אלף.

נקודה חשובה נוספת היא שהחברה זוכה לסובסידיות עבור חלק מהעסקאות הללו, דבר שכמובן יתרום לחברה בשורת הרווח שלה.

בנוסף בדו”ח הדירקטוריון מדווח כי החברה חתמה על מזכר הבנות למכירה במעל מיליון יורו באירופה.

המכירה הגדולה בחו”ל והגידול במספר המערכות הנמכרות מצביעים על שינוי כיוון משמעותי וגדול לתיגי, ומעניין יהיה לראות האם מהלכים אלה יפתחו את הדלת לעסקאות גדולות ומשמעותיות נוספות.

אם החברה תדע לרכב על הגל של משבר האנרגיה האירופאי אז תוצאותיה של תיגי עשויות להיות בעתיד הנראה לעין (2023) כבר הרבה יותר טוב.

גילוי נאות:

אין בכתוב לעיל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך.

כל הפועל בנייר על בסיס סקירה זו – לוקח על עצמו את מלוא האחריות להפסדים שעלולים להיגרם לו.

נכון למועד פרסום הכתבה – הח”מ אינו מחזיק בניירות המוזכרים בכתבה.

יובהר כי הח”מ הינו נותן שירותים של תיגי סולאר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן